Per Gessle - Interviu la Gomorron Sverige 2008-11-27

 Rep: In aceste zile Per Gessle, cel mai bun compozitor din Suedia, a realizat un nou album, Party Crasher. De pe acest album, melodia Silly Really a devenit deja un hit si a ajuns in clasamente acum cateva saptamani. Per Gessle, bine ai venit!

Per: Multumesc foarte mult.

Rep: Cum te simti acum cand ai intrat in top-uri?

Per: Este mereu ceva frumos, bineinteles, foarte frumos. Tinem pumnii pentru fiecare proiect, dar nu stim niciodata ce se va intampla dupa aceea. 

Rep: Chiar asa?

Per: Da, asa este. Mai mult decat asta, este si un proiesct in engleza, deci de obicei este diferit. 

Rep: Ai emotii inainte? 

Per: Da, am, cred ca te sperii putin cand scoti un album. Este acelasi lucru ca atunci cand pleci in turneu, orice se poate intampla. 

Rep: De exemplu, ce? Ce te sperie?

Per: Ei bine, mereu incerci sa schimbi cate ceva, incerci melodii noi, idei noi, iar acest album este foarte diferit in comparatie cu ce am facut inainte. Nu stii niciodata.

Rep: Te gandesti la clasamente? Esti innebunit dupa liste?

Per: Nu asa de mult acum, nu la fel cum eram cand eram mic. In acel timp asta imi propuneam, intr-un fel sau altul. 

Rep: Cum era?

Per: Mereu vroiam sa fiu in Top 10, in clasamentele din Anglia si America.

Rep: Nu si clasamentul suedez de seara?

Per: Bine, acest clasament suedez de seara... cred ca este putin ridicol. 

Rep: Ok, era mai greu sau ceva de genul asta... (rade)

Per: Stii, cand am inceput cu Roxette si am intrat in clasamente, atunci am prins curaj si ne gandeam si la jumatate de lista. Era incitant.

Rep: Dar acum inca mai esti pe locul 3?

Per: Bine, in ziua de astazi exista multa muzica, nu iti poate placea totul. Si sunt multe melodii in care nu te regasesti.

Rep: Nu poti sta si asculta un disc acum... pe aparatul tau.

Per: Exact. Traim in alte vremuri, bineinteles.

Rep: Ok, deci se numeste Party Crasher. Este un album dance, muzica disco. Ai mai facut genul asta de muzica?

Per:  Bine, a fost greu, depinde de ce era, dar acest album ... este o mare diferenta pentru ca am inceput sa scriu melodiile altfel. Am incercat sa scriu schimband o melodie veche mai intai si apoi sa fac muzica, ritmul. 

Rep: Cum ai fi facut altfel? 

Per: Invers. Incepeam cu pian si chitara, apoi un sunet special.

Rep: De ce ai facut asa acum?  

Per: Am auzit povesti despre asta ca ar trebui sa mearga. (rade)

Rep: A trebuit sa incerci.

Per: De fapt am citit undeva ca Björn si Benny din ABBA au scris Dancing Queen dupa o melodie veche a lui GeorgeMcCrae, Rock Your Baby. Este acelasi ritm, dar melodii diferite, bineinteles, dar m-am gandit ca este chiar super sa lucrezi pe un ritm care iti place, chiar daca melodia este disco sau ceva din anii ‘80, orice. Si daca incepi sa-l schimbi, atunci vezi ce se intampla, pentru mine a fost o mare diferenta.

Rep: A fost vreo melodie pe care ai luat-o si ai schimbat-o?

Per: Bine, cand asculti o melodie veche, atunci aceasta are un anumit ritm, iar daca stai si canti dupa acel ritm, atunci rezultatul este altul.  

Rep: A fost ceva important pentru tine sa faci ceva cu totul nou, pentru ca este o mare diferenta fata de acel Per Gessle cu care eram obisnuiti. 

Per: Anul trecut am fost in turneul En händig man si am simtit ca e nevoie sa fac un nou album cat mai repede posibil, iar acesta sa sune modern. De fapt am inceput munca la acest album vara trecuta. Si inainte de Craciun albumul era gata, in principiu.

Rep: A fost ceva rapid?

Per: Da, a fost destul de repede. Doar a trebuit sa ne grabim putin atata timp cat creierul era incins. 

Rep: A trecut de asemenea mult timp de cand ai facut un album solo in engleza, a fost prea multa suedeza, prea mult despre orasele mici, prea mult despre dragoste, despre vara suedeza si alte lucruri asemanatoare. De ce vrei sa le lasi? 

Per: Nu, nu vreau sa le las, doar ca am scris mult despre ele, am facut Mazarin, am lucrat cu Gyllene Tider in 2004, apoi am facut En händig man, asa ca este timpul sa fac altceva. Suedia este o tara destul de mica, asa ca am incercat sa scot albumul in afara tarii. 

Rep: Deci aceste album este localizat intr-o lumina internationala. 

Per: Da, ar fi super pentru mine. 

Rep: Da, mereu poti face asta. Dar ai aproape aceeasi varsta ca si mine, 49 de ani. Dar eu ma simt putin prea in varsta pentru muzica disco pe care o asculta adolescentii de astazi. Tu nu te simti niciodata prea in varsta pentru a scrie pop sau disco?

Per: Nu, nu cred. Nimeni din tarile vestice nu a crescut fara rock sau pop. Este muzica noastra, intr-un fel. Bineinteles ca nu ma simt in varsta. 

Rep:  Dar tu poti rezista cat de mult posibil?

Per: Da, atata timp cat este ceva placut si atata timp cat stiu cum sa fac, bineinteles ca voi continua cu asta. 

Rep: Este la fel de placut sa urci pe scena astazi la fel cum era acum 30 de ani cu Gyllene Tider?

Per: Bine, este mult mai placut sa urci pe scena astazi, pe atunci nu stiam nimic. Da, cred ca este super sa fii pe scena, de vreme ce lucrez cu oameni foarte capabili, cum ar fi Clarence Öfwerman, Christoffer Lundquist si Helena Josefsson care este in fundalul multor albume.

Rep: O putem auzi mult pe albumele tale.

Per: Bineinteles, este foarte activa. Asa ca atata timp cat functionam in aceatsa formatie, vom continua. 

 Rep: Deci varsta nu are nimic de-a face...

Per: Nu in cazul meu!

Rep: Dar tu ai compus destul de multe stiluri de muzica putem spune. Mai intai a fost Gyllene Tider, apoi a venit Roxette, apoi tu te-ai intors la stilul tau de a canta in suedeza. A fost greu sa-l realegi?

Per: Nu, cred ca a fost destul de usor, este un avantaj, este ca un pom cu multe ramuri, sunt fericit ca pot sari de la un proiect la altul, vreau sa spun ca tot ce tine de Gyllene si de Roxette au fost prouecte extrem de bune. Pentru mine sunt lucruri complet diferite. Am cantat in doua grupuri diferite, asa ca am simtit diferenta. Chiar si atunci cand am facut albumele solo.  

 

Rep: Dar cand ai parasit Roxette, de exemplu, ai avut ceva planuri despre ce vei face sau te-ai gandit la ceva special?

Per: Nu... ceea ce s-a intamplat... de fapt, am luat o pauza dupa 2001 – 2002, cand Marie s-a imbolnavit destul de rau, asa ca nu era prea mult de ales. Bineinteles ca am fi inregistrat un nou album Roxette mai devreme daca ea ar fi fost sanatoasa. Dar nimeni nu stie ce urmeaza sa se intample pe viitor, se pare ca ea s-a intors pe scena acum si asta e fantastic. 

Rep: Ce planuiti pentru viitor?

Per: Momentan nu planuim nimic, toti vor sa stie ce planuri avem. Nu avem niciun plan. 

Rep: Deci nu aveti planuri, nu stati si discutati ce veti face pe viitor?

Per: Nu.

Rep: Doar tu esti cel care viseaza la asta? 

Per: Da, stiu ca Marie nu este sigura de asta, dar simt ceva... bine, nu poti fi ca la 23 de ani, nu poti sta 8 luni sa promovezi un album in turneu, fara familie si fara sa faci si altceva. Acum pui totul pe un alt plan.

Rep: Dar cand te uiti inapoi la adolescenta ta, se pare ca erai foarte destept!

Per: Probabil, dar cand realizezi un album si ai lucrat un an la el, atunci incerci sa imbunatatesti lucrurile. 

Rep: Dar cand ai inceput sa scrii cantece, cand erai adolescent, stiai ca acesta este domeniul tau? Stiai ca vei avea succes cu asta?

Per: Nu, nu cred, dar am simtit cand l-am intalnit pe Mats, cel cu acre am inceput in Gyllene Tider, am simtit ca se intampla ceva cu totul special.

Rep: Si ce se intampla pe atunci?

Per: Era bine, scriam muzica buna, era ceva special, ceva ce nimeni nu mai facuse pana atunci. Eu mereu am scris texte. Era mereu greu sa scriu texte cand eram tanar, iar Mats era creierul muzical pe atunci. Si stateam si lucram impreuna. 

Rep: Ce te-a facut sa scrii asa de multe texte?

Per: Erau acele rime subtile, cat si energia pe care o aveam, cred. Trebuia sa trimitem melodiile la companii de inregistrare, iar ziarele aveau acces la texte si...

Rep: Este ceva negativ in tot ceea ce ai facut pentru a-ti atinge scopul, in turneele din lumea intreaga?

Per: Nu, nu chiar, cand faceam ceva, aveam mereu un plan nou in legatura cu ce va urma si nu era usor. Viitorul pe care l-am avut cu Roxette nu a fost la fel.

Rep: E ceva ce ai incercat sa schimbi sau sa iei cu tine?

Per: Sper ca nu, nu sunt sigur. In perioada in care eram cu Roxette, trebuia sa ma concentrez 25 de ore pe Roxette.

Rep: Si pe atunci Marie Fredriksson avea copii mici.

Per: Da, incredibil. Ma gandeam la ei cand ea a mers in turneu mondial.

Rep: Tu ai fost cel care a incurajat-o?

Per: Nu, si ea a vrut sa vina, dar daca tu insuti nu ai copii, si eu nu aveam pe atunci, atunci nu intelegi ce inseamna.

Rep: Deci nu o ascultai deloc!

Per: Nu, imi intra pe o ureche si imi iesea pe cealalta. Ma gandeam doar la single-uri si Germania si America de Sud.

Rep: Deci erai putin negativ...

Per: Bineinteles ca eram! (rade) Dar apoi am devenit pozitiv, oricum.

Rep: La anul vei implini 50 de ani. Cum este?

Per: Este ciudat, trebuie sa spun, e un gand ciudat. 50 de ani...

Rep: Te simti batran?

Per: Bine, ma simt ciudat...

Rep: Dar la varsta de 50 de ani te gandesti la trecut sau la viitor?

Per: Uneori te gandesti la ce faci, e de necrezut... A trecut multi timp de cand m-am nascut (rade)

Rep: Deci vrei sa spui ca nu mai ai multi ani in viitor... (rade)

Per: In principiu ma gandesc la...nu stiu, se pare ca timpul trece foarte repede, poti vedea asta si cand ai copii. Se pare ca nu reusesti sa faci totul cand timpul trece asa de repede. 

Rep: Esti mai increzator in tine acum, la 50 de ani?

Per: Da, bineinteles, sunt sanatos si am o mesrie care imi place si este minunat ca am avut o viata frumoasa pana acum. 

Rep: Multumesc mult, Per Gessle, ca ai venit astazi aici.

Per: Multumesc, este intotdeauna o placere pentru mine.