Roxette - Istoria hit-urilor

Marie: Da, aceasta melodie a deschis festivalul. Cantam cat de tare puteam, a fost foarte bine. 

Per: Cand privesc inapoi la toate cele o mie de melodii pe care le-am scris de-a lungul vietii, gasesc ceva magic in “The Look”, inca suna ca un hit. 

Brian Philips (sef de program - KDWB Minneapolis): Este de ajuns sa asculti o singura data. Nu trebuie sa il asculti de 3 ori si sa spui: imi place. Este ceva... super!

Rep: Povestea celor de la Roxette suna ca si cum ar fi scrisa de ei insisi. Faptul este ca totul coincide si ca exista ceva spontan in in spatele acestor succese ale lor. Pe langa un simt magic al muzicii pop, mai exista si un risc sa iti rupi picioarele prin multime. Putem adauga dorinta unui student de a le raspandi muzica in toata lumea. Dar sa incepem cu inceputul. 

Rep: La mijlocul anilor ‘80, Per Gessle se afla aproape la sfarsitul carierei sale. Anii in care avusese mare succes cu Gyllene Tider erau acum  istorie. Iar ca artist solo, aproape ca nimeni nu vroia sa ii asculte discurile. 

Pe de alta parte, cariera cantaretei Marie Fredriksson urca din ce in ce mai mult. Cu albume ca “Het Vind” si “Sjunde Vågen” ea ajunge cea mai populara cantareata din Suedia. Cam pe atunci se nastea Roxette.

Rep: Cand va prezentati Marie Fredriksson si Per Gessle, pareti suedezi, dar cand va prezentati cu numele de Roxette, nu prea cred ca sunteti suedezi. 

Per: Da, ideea cu Roxette a fost aceea de a deveni cunoscuti in afara Suediei, a fost visul cu care eu si Marie am inceput sa cantam impreuna. 

Rep: Pe hartie nu scrie ca Marie si Per ar fi un cuplu, dar visul unei cariere internationale ii aduce unul langa altul. Chiar daca multi din prietenii lui Marie credeau ca va sta departe de proiectele pop nesigure ale lui Gessle, Roxette au lansat albumul de debut in 1986. 

Dar in afara Suediei, interesul pentru Roxette era mai mult decat inexistent. Dar dupa de albumul s-a vandut destul de bine in tara, si-au mai acordat o sansa. Gessle a inceput sa scrie noi melodii si, printre alte inregistrari, a existat si aceasta melodie: (The Look)

Per: As fi putut sa scriu multe melodii pe acest ritm. Intreaga idee cu “The Look” mi-a venit in timp ce invatam sa programez o noua statie numita Sonic ESQ-1 si incercam sa scriu o melodie care sa sune cam ca ZZ TOP, cu multa chitara bas din anii '80, foarte simpla. Deci cam asta era ideea. 

 Clarence: Si ai reusit.

Per: Da! (rade)  

Clarence: Dupa 16 parti!

Per: (rade) Pentru mine, Roxette era asa: eu scriu melodiile, Marie le canta. Asa ca am scris “The Look” pentru Marie. Se numea “He’s Got the Look” la inceput. Ma simt cam batran, de fapt. (rade) Aceasta este aceeasi masinarie pentru remixuri pe care o aveam si atunci. 

Clarence: Doar am adaugat cateva butoane acolo, la margine.

Per: Si aici cred ca ai facut ceva.

Clarence: Ca sa arate bine.

Rep: Era in martie 1988 cand Uniunea Sovietica a lui Gorbachev a promis sa retraga armata rusa din Afghanistan. In acelasi timp, producatorul Clarence Öfwerman si Roxette tocmai semnasera un contract cu EMI Stockholm. Si pe langa melodii precum “The Look” si “Dangerous”, au adus in studio si vechea formatie. Dar exista ceva care pare sa fie o mare problema. 

Per: Ritmul a jucat intotdeauna un rol important. Aveam nevoie de un nou tehnician, iar acesta era Anders Herrlin, care a cantat la chitara bas in Gyllene Tider. Lucrase mult in industria muzicala si era obisnuit cu tehnica noua. (catre Clarence) Tu si el!

Clarence: Da, au fost multe variatii de sunet.

Per: Deci multumesc lui Anders si lui Clarence si colaborarii lor. Ei au mers in studio si au inceput sa lucreze cu noile tehnici. 

Clarence: Da, am probat noile masinarii, sunetul, totul.

Anders: S-a produs o evolutie a calculatoarelor, a sunetului. Era ceva nou. Inainte de asta era greu sa descoperi acel sunet pe care il doreai. Cand au aparut calculatoarele am inteles ca trebuia sa facem lucrurile in asa fel incat sa obtinem un sunet modern. Apoi clar ca toti vroiau sa mearga pe acel drum, toti vroiau un sunet la moda! Era ceva incredibil. A doua zi toti din formatie au spus DA, asa ca am adus toate masinariile care erau necesare pentru un sunet perfect. 

Rep: Mai exista astazi secrete pe care inca nu le-ati descoperit? 

Clarence: Hai sa incercam sincronizatorul...

Per: Efectul asta...

Clarence: Aici este ceva care arata ce nu este in regula. Cand il ajustezi, joaca un mare rol. 

Per: Deci ai nevoie de el. 

Clarence: Da, ai nevoie de el.    

Per: Dar acel sunet de chitara nu a existat la inceput, a trebuit sa il mutam de la mijlocul melodiei la inceput. Este ceva inventat de Jonas in timp ce canta la chitara. Apoi ne-am gandit asa: Fi-r-ar sa fie, ce inceput bun ar fi!!! Asculta, canta super! Ideea era ca totul trebuie sa fie super. Unele cuvinte din melodie sunt accentuate asa cum mi-a placut mie, cum ar fi “wild dog!” Mie mi-au placut aceste efecte. Ele sunt prezente in aproape toate melodiile mele.

Per: Wow, m-ai speriat, iar ai pus asta! Mai pune o data, e fantastic. Unde am ramas? La 16?

Clarence: La 12.

Per: 12. Iata: “Swaying to the band / Moving like a hammer / She's a miracle man / Loving is the ocean / Kissing is the wet sand / She's got the look

Marie: Aici mai trebuie ajustat, sa facem sa sune cam asa.

Per: Esti multumita cu asta?

Marie: Da.

Per: Oh, Doamne! Unde e partea asta?

Clarence: De la 17 la 19.

Per: Si asta nu ar trebui sa sune asa de sus.

Marie: Dar “The Look” a fost ceva...wow! Asta inseamna ceva, propria noastra creatie.

Clarence: Bineinteles.

Per: (catre Marie) Dar nu stiai ca tu trebuia sa canti piesa?

Marie: Da, stiam. 

Per: Si era ceva ciudat...

Marie: Da, dar “na na na na” era chiar super pentru mine. (rade) Dar tonul asta e chiar sus! Pe naiba! Nu pot canta asa, nu merge. (catre Clarence) Tu ai fixat asta!

Clarence: Suna bine.

Rep: Venise vara si Roxette erau deja gata cu noul album. Mandri de ei, au cantat “The Look” pentru cativa prieteni, printre care si viitoarea doamna Gessle.

Rep: Pentru ca Per este cel care canta, “The Look” a devenit singel-ul care a deschis albumul. In toamna lui 1988 a fost lansat albumul “Look Sharp” iar succesul lui a venit neasteptat. A inceput nebunia Roxette, dar doar in Suedia.

Per: Bine, am crezut ca am facut un album fantastic si chiar am facut! Am fost foarte bucurosi de "Look Sharp”. Insa s-a bucurat de un mare succes doar in Suedia. In afara tarii nu s-a intamplat nimic.

Marie Dimberg: 350.000 de copii ale acestui album s-au vandut in Suedia timp de 2 luni. Iar Per era foarte frustrat pentru ca in alte parti nu se intamplase nimic. Per zicea: “Acum mergem acasa, nu se intampla nimic.” Eu am spus: “Dar ati vandut 350.000 de copii in Suedia”. Per: “Dar nu asta pun la numar!”

Per: Bine, in Scandinavia nu spunem ca SUA nu exista pe harta. 

Rep: Pe langa asta, acest album a fost trimis la o casa de discuri din America cu speranta sa fie publicat, dar interesul era foarte mic, minim putem spune. Se credea ca ei nu vor sa lucreze cu Roxette.

Marie Dimberg: Au vazut ca vin din Suedia si s-au gandit ca niciodata nu vor transmite Roxette pe un post de radio american. 

Per: Deci, ca si alte formatii suedeze, era ca si cum nu am fi existat.

Rep: Nu, americanii se pare ca nu erau pregatiti pentru Roxette. Sau poate ca exista o mica sansa care aparea acum. 

Dean Cushman: Am pus un afis pentru o petrecere intre americani si suedezi. Aici avem steagul Suediei si aici pe cel al Americii. Am crezut ca este o idee buna.

Rep: Deci aici in poza esti tu inapoi in Borås.

Dean Cushman: Da, chiar inainte de o petrecere. 

Rep: Cand semestrul din toamna s-a terminat, studentul american Dean Cushman se intoarce in Minneapolis pentru a-si continua studiile in domeniul calculatoarelor. In bagaj a luat un CD cu noua lui formatie preferata.

Dean: Cand am venit acasa era Craciunul si aveam cateva zile libere. Atunci am luat CD-ul si am avut aceasta idee: ar trebui sa duc acest CD la un post de radio. 

Brian Philips (sef de program - KDWB Minneapolis): Dean Cushman era unul din numele de pe lista mea de persoane pe care trebuia sa le sun la sfarsitul zilei. Si daca imi amintesc bine, cred ca l-am sunat. Si a spus: “M-am intors din Suedia, imi place emisiune KDWB si am o melodie pe care vreau sa ti-o trimit. Si m-am gandit: “Te rog, trimite-o! Foarte tare, iata adresa.” Apoi nu m-am mai gandit la asta.

Dean: Atunci am mers acolo, fara nicio speranta, si i-am dat CD-ul, apoi am spus: “Aceasta este muzica americana, dar am auzit-o in Suedia, asa ca ar fi chiar interesant pentri tine sa o asculti.” Iar receptionera l-a chemat pe Brian Phillips, directorul de program.

Brian Phillips: Era marcat drept 'import din Suedia' si m-am gandit: este un disc in engleza? Eram putin curios, dar nu asa de tare incat sa pun discul in aparat. Asa ca l-am lasta pe un colt al mesei.

Dean: I started to worry that he may not have listened to it. And that he would keep the CD. And I didn’t know if I would go back to Sweden or keep contact with some friends, but I wanted the CD.

Brian Phillips: Apoi am auzit ca Dean Cushman este la receptie si ca ar vrea CD-ul inapoi daca nu facem nimic cu el. Apoi am avut asa un sentiment de vinovatie...stii, i-am spus acelui baiat ca as vrea sa il ascult. “Lasa-ma 15 minute, apoi vin si iti aduc CD-ul”.

Dean: Este adevarat. Am mers acolo pentru ca vroiam CD-ul inapoi. Dar nu imi amintesc sa fi asteptat la receptie.

Brian Phillips: Am pus CD-ul cu Roxette si a inceput “The Look”. Iar primul lucru care iti vine in minte ca producator este: bun inceput. “Doamne, asta este chiar super! Un tip care studiaza la facultate a venit cu asa ceva? Este un pop extraordinar!” Imi amintesc de acel sfarsit fals, apoi melodia a inceput din nou. Apoi am avut acel sentiment: “oh, doamne, asta e ceva...” M-am intors in studio si l-am intrebat pe DJ: “A sunat cineva?” “Oamenilor le place foarte mult”, mi-a zis. La care am spus: “pe o scala de la 1 la 10?” – “10”, a zis el. “Pe bune? De la o singura difuzare, este ceva neobisnuit!”

Dean:  (citeste scrisoarea primita de la radio) “Multumim foarte mult ca ne-ai adus CD-ul cu Roxette. Dupa cum stii, am probat The Look. Reactia ascultatorilor pana acum a fost super, iar cativa directori de program (din Milwaukee, Phoenix si Kansas City) au cerut copii ale melodiei. Cred ca ai adus ceva nou!” Frumos.

Brian Phillips: Cand am trimis caseta, cei 5 colegi de la alte posturi, care aveau aceeasi functie ca si mine, deci ceilalti din Miami si New York, Los Angeles, au fost la fel de impresionati ca si mine. Asculti o data si inca o data. Bill Richards de la KIIS-FM, asculta si el! Si merge. Nu a fost o decizie dificila.

Radio DJ: Azi avem o zi insorita, bucurati-va de vremea de afara. Chiar acum ascultam o formatie noua si single-ul lor, “The Look”.

Rep: Cu ajutorul copiilor facute de Brian Phillips, “The Look” a inceput sa fie difuzat la posturile de radio de pe intreg teritoriul Statelor Unite. Casele de discuri au crezut ca este o greseala, iar acel single a fost realizat intr-un moment de panica. 

Per: Toti cei care au succes in America au pe cineva in spatele lor, care ii ajuta, asa cum noi l-am avut pe acest student, Dean Cushman. Ceva care face ca o persoana foarte importanta sa asculte exact aceasta melodie. Deci nu este suficienta doar o melodie buna si un artist bun, este foarte greu. 

Rep: In primavara lui 1989 Per si Marie se uita peste clasamente sa vada daca este vreo diferenta. “The Look” a urcat pe primul loc al celor mai importante clasamente din lume: Billboard Charts.

Rep: Imediat va prezentam vremea, insa mai intai o stire din SUA, unde 2 tineri artisti suedezi au devenit cunoscuti in toata lumea cu noul lor single “The Look” care a ajuns pe locul 1. Marie Fredriksson si Per Gessle se numesc cei 2 de la Roxette si doar ABBA si Björn Skifs au avut acelasi succes pana acum. Sampanie, pupaturi si blitz-uri de camere, dar si un cuvant din partea unui artist mai in varsta.  

Björn Skifs: Sa fii pe locul 1 in Statele Unite este ca si cum ai castiga Jocurile Olimpice. Este ceva special. 

Marie: Este incredibil. Pentru mine, a fi pe primul loc in SUA este ceva special. Sunt foarte mandra de asta. 

Rep: Sunt si multi bani castigati!

Marie: In acest monent, pot spune ca da. 

Rep: Sunteti pe locul 1 in SUA. Cum s-a intamplat?

Per: Este o intrebare interesanta, nu stiu. Este super sa fii pe locul 1 in clasamentul Billboard!

Rep: Spune-ne despre locurile de pe liste. Aveti planuri pentru vara?

Per: Bine, am fost pe locul 1 in 10 tari, iar in aceasta saptamana suntem in primele 10 locuri in 19 tari. 

Brian Phillips: A luat CD-ul in geamantan, a mers in orasul lui natal si l-a dat unui post de radio.

Marie Dimberg: S-a crezut ca este vorba de relatii publice si sunt multi care inca mai cred asta. Dar realitatea a fost peste asteptari. 

Dean: Nu s-ar fi putut aranja cu relatii publice. 

Brian Phillips: El a facut ceea ce se cheama o promovare extraordinara, ceea ce face industria muzicala. Era insistent, suna mereu iar in cele din urma vine la radio, sta in receptie si spune: “Ce aveti de gand cu CD-ul meu?” Iar fara acea insistenta ar fi existat o lume cu totul diferita pentru Roxette. 

Anders: Fara el nu ar fi fost posibil sa reusim asta. Sau poate ca ar fi fost, dar nu intr-o maniera corecta. 

Rep: Se pare ca au cucerit America. Au avut foarte mare succes, dar asta te face sa simti ceva, ai simtit vreodata ca ai luat parte la acest succes? 

 Dean: Eram foarte bucuros de acest lucru. Am crezut ca e ceva placut. De fiecare data cand ii aud la radio, am un sentiment placut. Bineinteles ca eram mandru de asta, dar nu are de-a face cu muzica lor. Am fost in locul potrivit la momentul potrivit. Nu pot spune ca intreaga contributie a fost a mea.

Per: Te gandesti ca EMI ar fi trebuit sa-l rasplateasca cu ceva pentru efortul lui, pentru faptul ca ne-a ajutat sa lansam un disc in SUA. Dupa cum au spus, i-au dat un disc de aur, asta stiu sigr, dar nu am idee daca a primit si altceva.

Dean: Nu se pune in discutie faptul ca nu am primit nimic. Am primit de la ei un disc de aur, am dat cateva interviuri, stii... am avut intalniri cu ei, am luat masa cu ei, iar casa de discuri mi-a dat cateva CD-uri, am fost la concerte cu ei. Ne-am distrat mult, am facut multe lucruri si asta a costat bani. Aceste lucruri nu le-as fi putut face singur, adica pe cont propriu in viata. 

Per: Imi amintesc ca aceasta poveste a constituit un subiect pentru multe ziare, nu mai stiu cate au scris despre asta. 

Rep: Suna de parca ai fi plictisit de aceasta istorie. 

Per: Nu, este o istorie fascinanta, dar s-a intamplat cu mult timp in urma. Daca s-ar fi intamplat si altor artisti, cred ca si in cazul lor ar fi fost ceva fantastic. Deci este chiar super.

Rep: Da, a fost o istorie fantastica. Deodata toata lumea incepe sa strige ca isi doreste din ce in ce mai mult. Anul urmator Roxette lanseaza multe hit-uri, iar 3 dintre ele ajung pe locul 1 in clasamentul Billboard. Bine, asa se poate intampla daca incerci sa obtii un sunet ZZ Top cu un text care vorbeste despre…despre ce anume?

Anders Herrlin: Walking like a man / Hitting like a hammer – she’s …

Brian Phillips: …a juvenile scam, never was a quitter

Dean: Tasty like a raindrop

Anders: She’s got the look

Dean: Da, interesant! Heavenly bound, cuz heaven’s got a number when she’s spinnin’ me around

Brian Phillips: Her loving is a wild dog / She’s got the look

Per: Am scris textul doar pentru a se potrivi ritmului: bum! Bum! Bum! Acele cuvinte mi-au venit primele in minte. Nu cred ca este vreo logica in text. (rade) A fost usor sa gasesc cuvintele potrivite pentru acel ritm. 

Dean: Fire in the ice / Naked to the T-bone / Is a lover’s disguise… Intelegi ceva din acest text? (rade)

Brian Phillips: Swaying to the band / Moving like a hammer – she’s a miracle man / Loving is the ocean / Kissing is the wet sand – she’s got the look

Anders: Este un text foarte haios.

Brian Phillips: Imagineaza-ti ca esti aici in Minneapolis – St. Paul. Cum este sa auzi acele cuvinte derulandu-se la radio? Suna captivant. Nu stiu despre ce canta, dar nu conteaza. 

Per: Unii oamnei cred ca textul nu vorbeste despre nimic... si au dreptate! DAr altii cred ca este un text potrivit acelui sunet. 

Brian Phillips: Este o succesiune de cuvinte care nu este foarte familiara compozitorilor americani. 

Per: Am vrut doar sa scriu o melodie pop cu efect, si a iesit chiar super. 

Anders: De aceea “The Look” este un hit. Toate secventele sunt puse una langa alta pana devine un intreg. 

Brian Phillips: Sa luam in considerare acel text: dureaza 3 minute si ceva pentru a-ti face o imagine despre ceea ce inseamna Roxette.

Marie: A fost ceva special. Chiar ne-am distrat cand am facut melodia. Nu a fost prea usor, dar am lasat-o asa cum a picat.

Per: Iti place, pur si simplu. 

Rep: Inca iti mai place? 

Per: Da, inca mai cred ca este cea mai buna melodie a mea. Are ceva etern in ea. Nu stiu cum am facut acea melodie.