Marie Fredriksson - Interviu in cadrul emisiunii "Pulsen"

Rep: Marie Fredriksson!! Salut, bine ai venit!

Marie: Salut, multumesc!

Rep: Ia un loc, te rog!

Marie: Multumesc!

Rep: Melodia asta a fost super. Chiar un hit, pot spune.

Marie: Da, a devenit un hit.

Rep: Vom vorbi despre aceasta melodie putin mai tarziu. Trebuie sa spunem mai intai ca te-ai nascut la sfarsitul lui mai si la sfarsitul anilor '50.   

Marie: Da. ’58. Östra Ljungby, langa Ängelholm.

Rep: Si tatal tau, Gösta, a lucrat ca postas, iar mama ta, Inez, a inceput munca mai tarziu intr-o fabrica de alimente. Si mai demult, foarte demult, cand erai mica, obisnuiai sa canti dimineata devreme si sa o trezesti pe sora ta. Erai in fata oglinzii. 

Marie: Da, jucam si teatru in fata oglinzii, cantam… Toate astea se intamplau cand eram foarte mica. Asa ca m-am decis foarte devreme ce voi deveni cand voi fi mare. 

Rep: Ai vrut sa te faci pedagog sau profesor de muzica. Cu muzica ai inceput destul de tarziu, in 1976.

Marie: Da, am vrut sa devin pedagog la scoala si m-am pregatit pentru asta. Dar cand am inceput sa cant, am fost din ce in ce mai atrasa de asta, am vrut sa vin din ce in ce mai in fata. Mi-am castigat increderea in mine ca artista. 

Rep: Imi amintesc ca faceai parte dintr-o formatie numita Strul. Si impreuna cu baietii din formatie a devenit chiar o harababura (=strul).

Marie: Da, poti spune asa. 

Rep: Hai sa vedem cum aratai in Strul. Iata.

Marie: Oh! Wow, ce imagini vechi ati cautat!!

Rep: Si nu ne oprim aici! Dar hai sa vedem daca iti amintesti numele prezentatorului... cel care v-a introdus, mai stii cum il cheama? Prenumele era Bertil...

Marie: Stai, stai, stai...Gullberg.

Rep: Da, corect, el era, Bertil Gullberg. Si vorbind despre Strul...ati scos si un album care arata cam asa.

Marie: Da, este foarte rar.

Rep: Da, este foarte rar. Nu exista multe copii, doar vreo 5 - 6. Apoi ai cantat in cor la Gyllene Tider. Cum i-ai intalnit?

Marie: Per si Gyllene Tider au impartit studioul cu noi, mai bine zis, noi am impartit studioul cu ei pentru ca ei aveau bani si ei erau cei care decideau in studio. Si intr-un oras asa de mic toti se cunosc, toti se ajuta. Deci pot spune ca ne-am intalnit in studio. 

Rep: Ai cantat in cor si pentru artisti ca Lasse Lindbom si Ulf Lundell si dupa aceea ai semnat un contract cu EMI. Ce inseamna cand semnezi un astfel de contract? Ce inseamna pentru tine, ca artist? 

Marie: A fost ceva enorm, mai ales ca artist solo. Am facut parte din aceste formatii, Strul si Mammas Barn, dar de data asta a fost ceva super sa semnez eu. Imi amintesc ca eram in Stockholm si o sunam pe mama si o intrebam: ce zici de asta? este ok? Iar ea zicea: Nu vreau nimic care sa aiba de-a face cu drogurile! (rade) Era singurul lucru de care se temea. Si bineinteles ca a fost super, chiar daca a avut loc destul de tarziu, aveam 25 de ani. Apoi am realizat un mare hit, “Ännu doftar kärleken”, care a avut mare succes. Nu credeam ca va avea succes, pentru ca nu era o melodie puternica. Acum inteleg felul in care melodia a fost primita de catre public si inca mai sunt mandra de ea in ziua de astazi. 

Rep: Hai sa privim! (...) De unde aveai rochia?

Marie: Ei bine, rochia asta... Creatoarea este super! Este tot din Halmstad si am devenit bune prietene. Iar ea vroia ca rochia sa fie ceva special. Imi amintesc ca m-a sunat mama imediat dupa ce m-a vazut la TV. Vorbeam despre ideea acestei rochii si mi-a zis: Este o rochie extraordinara, nu e deloc rea! (rade) Dar a crezut ca este ok in comparatie cu moda anilor ‘80.

Rep: Paul McCartney isi promoveaza melodiile, atat cu Beatles cat si ca artist solo. Are acelasi talent ca si tine? Si tu iti poti promova cantecele.

Marie: Bine, uneori pot face asta, dar foarte rar, din pacate. Am avut o perioada cu multa inspiratie atat in cadrul Roxette cat si ca artist solo. “Äntligen” se numeste cea mai recenta melodie a mea. Si chiar a trebuit sa muncesc mult cu toate aceste lucruri. Iti da un sentiment placut si o putere imensa.

Rep: Imi amintesc ca erai obosita dimineata. Te trezesti noaptea si muncesti? Sau muncesti toata noaptea? 

Marie: Da, se intampla.

Rep: Inregistrezi noaptea?

Marie: Nu, doar scriu, nu pot tipa ca o nebuna la miezul noptii. (rade)

Rep: Scrii cuvintele sau ritmul?

Marie: Ambele. De multe ori vin impreuna. 

Rep: Ai niste melodii si texte fantastice; trebuie sa urmarim cateva. (...) Acestea au fost 3 melodii de la 3 emisiuni TV diferite. Sa vedem daca iti amintesti una dintre emisiuni. 

Marie: Jacobs Stege – Efter Stormen.

Rep: Exact, prima a fost...

Marie: Rörbolaget.

Rep: Si cea din urma a fost...

Marie: Söndagsöppet...

Rep: Nu, gresit. A fost Blixt från Klar Himmel, dar obtii punctul pentru ca ai dat 2 raspunsuri corecte.

 

Rep: Cum si cand si unde a aparut Roxette? Cum s-a nascut?

Marie: Tine mult de colaborarea mea cu Per. Aveam o relatie foarte buna, eram buni prieteni, cu acelasi gust in materie de muzica, ne distram mult. Uneori scriam impreuna. Uneori nu. Mereu vroiam sa combinam partile noastre cele mai bune, am simtit de la inceput ca va fi ceva bun din asta. Aveam o mare putere impreuna.

Rep: Dar la inceput nu era asa de bine.

Marie: Da, pentru ca eu aveam multe indoieli, razbisem ca artist solo cu “Den sjunde vågen” in ’86. Si Roxette era la inceput. Eram cam asa: pe care parte sa continui? Prietenii si casele de discuri ma incurajau sa cant in suedeza. Dar pentru mine era important ceea ce simteam in interiorul meu, in suflet: ‘asta e, o sa fie bine’. Deci a fost o mare decizie.

Rep: “Neverending Love”, primul vostru single...

Marie: Oh!

Rep: Stai incet! Aceasta melodie a avut un mare succes. Mai tarziu ati avut succes in America. Ar fi putut fi ceva mai mare? Daca stai in fata oglinzii si te intrebi: Sunt pe lista in SUA, poate fi ceva mai bun? 

Marie: A fost super, intr-adevar, si a urmat un mare turneu. “Joyride” a fost a 4-a melodie care a urcat pe locul 1 in SUA. A fost cel mai mare turneu al nostru, o experienta pe care nu o poti uita. Ceva greu de crezut. Am avut un public de 50.000 – 60.000 de oameni si toti cantau o data cu noi. Am fost in Chile, in Australia, in Germania, a fost fantastic.

Rep: Dar cand esti in mijlocul acelei nebunii, in limuzine, cu garda de corp, cand intalnesti fani nebuni care tipa, cand intalnesti fani draguti...cand esti pe scena, stii... in care din aceste momente esti cea mai fericita? Este atunci cand stai pe scena si canti? Sau cand mergi cu limuzina? 

Marie: (rade) Nimic din ceea ce ai spus. Este exact acea secunda in care intram pe scena si toti cei 60.000 de oameni incep sa tipe. In acel moment ei ne dau o anumita putere. Este un sentiment extraordinar. Este ceva magic.

 Rep: Acum vom urmari cateva melodii cu Roxette.

Marie: Este minunat ca ati putut lua o bucatica din fiecare melodie si apoi le-ati pus cap la cap.

Rep: Ultima a fost de la Cirkus, Roxette Unplugged. Cum te-ai simtit?

Marie: A fost minunat.

Rep: “It Must Have Been Love” il putem auzi in filmul “Pretty Woman” cu Julia Roberts si Richard Gere. Imi amintesc ca “Pretty Woman” era o melodie scrisa de un tip.

Marie: Scuze, ce ai spus? 

Rep: “Pretty Woman”  era o melodie scrisa de un tip.

Marie: Da, suna cam asa: Pretty Woman… a lui Roy Orbison.

Rep: Exact. Ai primit multe premii, Rockbjörnen, Grammy si asa mai departe. Ma intreb unde le tii pe toate pentru ca ai foarte multe.

Marie: Da, nu am foarte mult loc, pot sa spun. Am multe premii obtinute si ca artist solo. Plus cele cu Roxette. Asa ca aveam nevoie de un loc pentru toate. Am facut o rama mare in care le am pe toate. 

 Rep: Deci este ok pentru tine. Si poti arata catre unul si spui: pe asta il am de la…

Marie: Exact.

Rep: Daca tatal tau, Gösta, te-ar intreba daca ai reusit, crezi ca ai reusit?

Marie: Da, bine, tot ceea ce experimentezi te schimba in viitor. O parte din mine va fi mereu acea fetita mica. Iar aceasta parte nu o poti arunca, ci trebuie sa ai grija de ea. Iar eu incerc sa am grija de ea. 

Rep: Acum incercam sa urmarim ultimele imagini inregistrate la “Polar Music Prize”.

Rep: Marie Fredriksson, este super ca ai putut veni astazi zici si ti-ai petrecut ceva timp cu noi. Sper ca iti va merge bine in viitor.

Marie: Multumesc.

 

 

Rep: Astazi am invitat o artista bine cunoscuta pentru a canta in direct in studioul stirilor de dimineata. Marie Fredriksson. Buna dimineata.

Marie: Multumesc.

Rep: “Äntligen” este si titlul melodiei, dar si al albumului care contine cele mai bune melodii dintre anii 1984 – 2000. Ai asteptat mult timp pentru a realiza acest album?

Marie: Da. Am inceput in 1987, dupa ce a fost realizat primul meu single – Ännu doftar kärleken – apoi am mai realizat 3 albume la sfarsitul anilor ‘80, apoi s-a nascut Roxette, care a necesitat mult timp si multa energie. La inceputul anilor '90 existau 5 albume, dar am simtit ca trecuse mult timp. Simteam nevoia sa le rezum cumva, sa imi amintesc unde am inceput. Si de asemenea de dragul fanilor. 

Rep: A fost greu sa alegi?

Marie: Nu, nu a fost deloc greu, pentru ca am luat toate hit-urile si mai aveam si eu cateva favorite pe care le-am inclus printre ele pe album. Asa ca a fost chiar simplu. 

Rep: Cand asculti melodiile tale din anii ‘80, atat ritmul cat si versurile, la ce te gandesti? 

Marie: Ei bine, sunetul anilor ‘80 era foarte dur, iar eu cantam foarte sus, tipam. Nu inteleg cum puteam face asta. Dar cand canti, cel mai important este atunci cand incepi sa te bucuri de tot. Acum simt ca vocea mea este putin mai groasa, mai linistita. Mi se potriveste mie, persoana din ziua de astazi. 

Rep: Daca ar fi sa compari vocea ta de astazi cu vocea ta din anii ‘80, cat de mult s-a schimbat?

Marie: ESte ceva diferit. Acum ma axez pe sunetul Roxette. Este mult mai linistita si mult mai apropiata de acel tip de voce pe care o doresc in ziua de astazi. 

Rep: Te multumesti cu vocea ta?

Marie: Bineinteles, sunt foarte foarte fericita.

Rep: Daca ne gandim la melodia “Äntligen” si alte melodi asemanatoare, acolo ai alta voce.

Marie: Da, depinde de mine, de cum ma simt. Uneori vocea mea este foarte sus, ca in anii ‘80. Dar este o diferenta. Pe atunci nu stiam ce vreau de la mine insami.